Gratis verzending vanaf €150
Winkelwagen

ÉÉN CAP VERWIJDERD VAN EEN ERNSTIG LETSEL

Gepost door Back on Track Representative op
ÉÉN CAP VERWIJDERD VAN EEN ERNSTIG LETSEL
Toen Lena Öhlin na de klap voorzichtig opstond, had ze geen idee hoe ernstig haar verwondingen waren. Het enige wat ze voelde was pijn, kou en een tintelend gevoel over haar hele lichaam. Ze was midden in het bos, op 2 april 2022 - en ze was net van haar paard gegooid. Gelukkig had ze haar mobiele telefoon bij zich en kon ze om hulp bellen.
Pas in het ziekenhuis ontdekten doktoren negen gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en een gebroken schouderblad. Ze was ook zwaar gekneusd van top tot teen. Toch was iedereen het erover eens dat ze er lichtjes vanaf was gekomen: haar hoofd was intact - en haar hersenen waren ongedeerd.
Lena is ervan overtuigd dat de helm alles betekende. Het verschil tussen leven en dood. Of het verschil tussen een (weliswaar pijnlijke) tijd van herstel en een leven dat voor altijd veranderd is.  
One helmet away from serious injury
Afbeelding: Lena's cap na het ongeval. De schade van de harde klap is aan de buitenkant duidelijk zichtbaar, maar de binnenkant kon de krachten opvangen en het hoofd beschermen. Dit keer was het einde een gelukkige.  
Lena Öhlin is stalmanager, rij-instructeur en fokker. Ze leeft haar leven omringd door paarden, heeft een grondige kennis van hen en een lange ervaring. Maar iedereen kan op elk moment van het paard worden gegooid - en dan hangt ineens alles af van de beschermende uitrusting.  
Twee weken na het ongeval heeft Lena nog steeds veel pijn en haar dagen zijn gevuld met medische vervolgafspraken, verdere röntgenfoto's en fysiotherapie. Ze heeft een lange periode van rust en genezing voor zich. Maar, zoals eerder vermeld; het kon erger zijn. Toen duidelijk werd hoeveel de helm had betekend voor de afloop van het ongeval, besefte Lena dat ze haar nieuwe, pijnlijk opgedane kennis wilde delen en hopelijk een verschil wilde maken in het leven van andere mensen. Haar vreugdevolle enthousiasme schijnt door het verhaal van haar verwondingen.
"Iedereen moet een cap kopen zoals deze!" Zegt ze overtuigend. "De cap zat op mijn hoofd tijdens de val en hij bleef goed zitten. Hij bewoog niet eens! Ik wil dat mensen dit weten."
Lena herinderd zich de klap op haar hoofd nog zeer goed. De cap - een Lynx model - weerstond de impact en bleef goed op zijn plaats totdat de doktoren de cap verwijderden. Alles brak of werd opengesneden door medisch personeel. Nu vertelt ze graag aan iedereen om haar heen hoe belangrijk het is om veiligheid voorop te stellen, een echt betrouwbare cap te dragen en hoogwaardige uitrusting.

Beste in de test - met goede beveiliging van Mips

"Ik koos de cap omdat Folksam (een Zweeds verzekerings bedrijf) de cap aanbevolen heeft." ze zei. "Het is de beste uit de test."   
Lena wist toen echter niet dat ze ook voor een cap met geïntegreerd Mips-systeem had gekozen. Mips (Multi Directional Impact System) is een Zweedse uitvinding, ontworpen om de veiligheid verder te vergroten door een deel van de rotatiekrachten op te vangen waaraan het hoofd wordt blootgesteld na een diagonale impact. Het systeem zit in de helm gemonteerd en bestaat uit twee lagen die onafhankelijk van elkaar licht kunnen bewegen. Het effect is om het risico te verminderen dat de kinetische energie die wordt gegenereerd door een harde, schuine slag, scheuren in de geleiachtige substantie van de hersenen veroorzaakt. Als het om de hersenen gaat, kunnen hele kleine verschillen grote, significante gevolgen hebben.
De cap is nu weggegooid - Het is altijd belangrijk om de cap te vervangen die aan impact is blootgesteld altijd te vervangen - en terug te sturen naar Back on Track, zodat we kunnen zien hoe de cap eruit ziet als hij zijn werk gedaan heeft.  

Feiten over Mips

MIPS is een Zweedse uitvinding welke de veiligheid van alle soorten caps verbetert. Het systeem wordt aan de bovenkant van de helm gemonteerd en bestaat uit twee lagen die onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Hierdoor kan de binnenkant van de helm iets bewegen in de richting van de rotatiekracht, als het hoofd een schuine klap krijgt.
Een standaard cap beschermt het hoofd door de energie van een harde klap te absorberen met meerdere lagen materiaal. Caps worden vaak getest door botsingen frontaal tegen de cap te simuleren. Dit werkt uitstekend als de helm van goede kwaliteit is; de schok wordt door de materiaallagen verspreid en over de cap verdeeld. Het hoofd zal niet breken, zelfs niet als de cap zelf dat wel doet.  
Een cap met Mips werkt op dezelfde manier - maar voegt ook een systeem toe om de krachten op te vangen die optreden wanneer het hoofd wordt blootgesteld aan een schuine impact. Een slag vanuit een hoek bevat kinetische energie die ook een richting heeft. Een harde, schuine slag zorgt ervoor dat het hoofd met geweld wordt geschud na de impact, waardoor de hersenen worden blootgesteld aan rotatiegeweld.  
De plotselinge beweging van het hoofd kan een verdraaiing van de hersenen veroorzaken. Inslagen met rotatie zijn het meest schadelijk.  
Dergelijke krachten kunnen ernstige gevolgen hebben en tot grote schade leiden door de hersenen bloot te stellen aan inwendige scheuren. De hersenen zijn bijzonder gevoelig voor dit soort vervormingen en de schokabsorberende vloeistof rond de hersenen is niet voldoende om een klap te compenseren welke veel kinetische energie bevat.  
Dit is waar Mips effectief wordt - door de bescherming van het hersenvocht te verbeteren. Net als de met vloeistof gevulde ruimte in de schedel, absorbeert Mips een deel van de krachten van snelle rotatie. Wanneer het hoofd in de richting van de beweging kan bewegen, in de helm, worden de krachten die op de hersenen inwerken iets minder abrupt. Daarom houden Mips zowel rekening met de fysiologische kenmerken van de hersenen als met de manier waarop fysieke krachten erop inwerken. Dankzij deze eigenschappen kan Mips helpen de gevolgen van een ongeval te beperken.  
Bij Back on Track hebben we altijd gefocust op veiligheid. Sterker nog, we waren een van de eersten die MIPS (Multi-directional Impact Protection System) integreerden in onze rijhelmen. Dit betekent dat onze helmen nu al 15 jaar extra veilig zijn. jaar - iets dat ons meestal als eerste of als een "goede keuze" plaatst in onafhankelijke tests.

Oudere berichten Nieuwere berichten